Surf Camp en Spring Break! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Paul Koot - WaarBenJij.nu Surf Camp en Spring Break! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Paul Koot - WaarBenJij.nu

Surf Camp en Spring Break!

Door: Paul Koot

Blijf op de hoogte en volg Paul

12 Oktober 2014 | Australië, Melbourne

Hey allemaal,

Een week later dan gepland is hier dan toch eindelijk mijn volgende reisverslag. Mensen begonnen al te vragen waar hij bleef dus ik kon jullie niet langer in spanning houden (;.

Het Surf Camp drie weken terug op Phillip Island was vet! De drie dagen voordat het kamp begon, heb ik mijn nachten nuttig besteed om een assignment af te ronden die ik moest inleveren de maandag na dat weekend kamp, maar op vrijdagmiddag kon de pret dan toch eindelijk beginnen: te weinig plek in de bus. Naast het stadsbusnetwerk hebben ze hier in Melbourne een soort tourbussen die naar de plekken rondom Melbourne liggen. Phillip Island ligt namelijk naast Melbourne, relatief dichtbij dus zou je denken, maar het was nog 2.5 uur rijden. Gelukkig werkt ’t hier niet zo als de lijnbussen in Nederland (als de bus vol is, wacht je maar op de volgende), want dan had ik nog 3 uur mogen wachten. Ze regelden meteen een nieuwe bus en na 10 minuten waren we onderweg, met 9 man in een tourbus ;P.
Eenmaal aangekomen bij het Hostel, dat compleet was gevuld met studenten van ons kamp, was het avond, en kon er niet meer gesurft worden. Omdat één van de jongens, die al eerder op de middag aan waren gekomen en al gesurft hadden, een kleine haai was tegengekomen, vond ik het opzich wel prima om die dag niet meer te surfen ;P. De twee dagen daarna waren epic! Mooi weer, en veel gesurft! Of naja, veel geprobeerd te surfen. Want ’t is nog best lastig. Uiteindelijk stond ik drie keer bijna (;. Maar het weekend was geslaagd!

5 dagen later, op vrijdagochtend 5.00, vertrok ik met drie meiden (Denemarken, Duitsland, Amerika) en twee andere gasten (Brazilië en Nederland) naar Alice Springs! Na een vlucht van vijf uur (via Sydney, want dat was goedkoper ;P) kwamen we aan in Alice Springs. Bij het verlaten van het vliegtuig liepen we een muur van hitte tegemoet, wat ongeveer de rest van de vakantie samenvat (;. Omdat onze tour rondom Alice Springs pas zaterdagochtend begon, zijn we die middag Alice Springs gaan verkennen. Veel verder dan de KFC en het reptielen centrum zijn we niet gekomen, aangezien alles nogal ver uit elkaar lag. Die volgorde was trouwens niet zo tactisch, met onze handen die naar kip ruiken vervolgens naar een reptielen centrum om slangen te aaien ;P.
De volgende ochtend werden we om 5.45 uur opgepikt voor onze driedaagse tour door de Red Centre! De eerste dag hebben we een 6 km lange wandeling gemaakt door Kings Canyon. De meeste wandelroutes in de toeristische plekken sluiten bij een voorspelling van 37+ °C, en dus hadden we ‘geluk’ dat het 36 °C was. Bepakt met 3 liter water per persoon, 2 liter zonnebrand en een mooie cowboy hoed (Manoel en ik voelden ons al aardig een ‘local’ ;P) begon de klim naar de top (om bepaalde redenen wordt deze klim de “Heartbreak Hill” genoemd). Na de klim en het prachtige uitzicht daar, volgden nog de Garden of Eden, een kleine oase met permanent water en veel plantengroei. Tegen het einde van de middag reden we naar onze slaapplaats voor de eerste nacht: een stuk land in de middle of nowhere, zonder elektriciteit, douches en wc’s. We sliepen die nacht in swags: een soort dikke slaapzak, met een dun schuinrubberen matras erin, waarin je dan in je eigen slaapzak ligt. Het was mooi om gewoon zo buiten te slapen! Omdat er geen lichtvervuiling was, kon je de hele melkweg zien. Genieten!
De tweede dag vertrokken we weer om 5.00, en reden we naar Kata Tjuta. Opnieuw hadden we geluk met de temperatuur, en kon de 7.5 km lange wandeling doorgaan. Daarna zijn we nog langs het Aboriginal Cultural Centre geweest, om vervolgens door te rijden naar de fameuze Uluru (beter bekend als Ayers Rock). Hier hebben we na een korte wandeling een mooie zonsondergang gezien, waarin het leek alsof Uluru langzaam van kleur veranderde door de lichtinval die veranderde. Deze avond hadden we wel douches, wat wel fijn was na twee dagen in de woestijn. Opnieuw sliepen we buiten in een swag.
De laatste dag van de tour hebben we nog een wandeling rondom Uluru gemaakt, na het zien van de zonsopkomst daar (die ik vele malen indrukwekkender vond dan de zonsondergang (; ). Omdat de Aboriginals Uluru als een heilige plaats beschouwen, en deze steen erg vervuild raakt als mensen hem beklimmen (en het bovendien een gevaarlijke klim is), besloten we hem niet te beklimmen, net als de rest van onze tourgroep (21 man), wat onze tourgids waardeerde. Na een lunch op de terugweg, en een ritje op een kameel, kwamen we om 17.30 aan in Alice Springs. Vervolgens hadden we anderhalf uur om eten in te slaan en te dineren, want onze bus naar Darwin vertrok om 19.15. De studente uit Amerika vertrok vanaf hier naar Sydney, en wij (nu nog met 5) waren precies op tijd voor deze 22 uur durende rit van 1500 km (ongeveer de afstand van Leiden naar Barcelona).

De volgende middag kwamen we om 17.00 aan in Darwin. Ook hier was het lekker warm, 30 graden toen we daar aankwamen. We gingen vroeg slapen, want de volgende ochtend werden we alweer om 6.30 opgepikt voor onze tweede driedaagse tour (opnieuw met 21 man). Deze tour bracht ons de eerste dag langs de Mary River Wetlands, een rivier waar we een boat cruise hebben gedaan. Op deze plek, met de hoogste dichtheid krokodillen in Australië, hebben we welgeteld 1 krokodil gezien. Daarna reden we naar Kakadu National Park, waar we wat historische Aboriginal kunst op rotsen hebben gezien, en een paar mooie uitkijkpunten op de Nadab Lookout. Hier ben ik helaas ook mijn prachtige hoed verloren, door een plotselinge windvlaag. Gelukkig had die me maar 10 dollar gekost (;. ’s Avonds kwamen we aan bij onze tenten, naast een rivier voor krokodillen, wat op een bepaalde manier toch wel angstaanjagend was. Gelukkig werd ik de volgende ochtend wakker met nog steeds al mijn ledematen, en konden we door naar het zuiden van Kakadu; hier hebben we de Gunlom Falls bezocht! De eerste watervallen die ik heb gezien in Australië, en ze waren mooi! Na een verfrissende duik in het water zijn we vervolgens naar de kampeerplaats voor de volgende nacht gereden, vlakbij Litchfield National Park, dat we de laatste dag zouden bezoeken. Onderweg passeerden we nog het plaatsje Adelaide River, een belangrijke plaats bij het verdedigen van Australië tegen Japan in de Tweede Wereldoorlog.
De laatste dag van deze tour, en tevens van onze vakantie, hebben we gezwommen bij meerdere watervallen: Florence Falls, the Buley Rockhole en the Wangi Falls. Daarna zijn we teruggereden naar Darwin, waar we nog even naar de haven zijn geweest. ’s Avonds hadden we met de hele groep afgesproken om uit eten te gaan in Darwin, en na een gezellige avond werden we om 23.15 door een taxi opgepikt, om vervolgens om 2.00 uur ’s nachts terug te vliegen naar Melbourne, waar we om 7.00 uur ’s ochtends aankwamen.

Intussen zijn we een week verder en ben ik dit reisverslag tegen middernacht aan het typen, omdat ik mezelf de rest van de week (inclusief zaterdag en zondag) in de bieb had opgesloten om aan assignments te werken, omdat er blijkbaar van je verwacht wordt dat je dat eigenlijk in je vakantie doet :/. Ik ben ondertussen ook alweer over de helft van mijn tijd hier in Melbourne! Nog twee weken colleges en lange dagen assignments maken, en dan nog examens, en dan ben ik rond 20 november klaar! En dan moet ik ondertussen alweer gaan denken aan fiets verkopen etc., de tijd vliegt voorbij…

De groetjes uit Australië!

Paul

• 12 Oktober 2014 - 19:54

Marieke:

Klinkt heel vet! Veel plezier nog en vooral niet teveel studeren;)

• 12 Oktober 2014 - 22:28

Ria Hoogeveen:

Je bent wel een wereldreiziger geworden. Studeren komt vast op de 2de plaats.
    Geniet ervan, heel gaaf!!!!

• 16 Oktober 2014 - 16:14

Ton, Tiny En Jan Oostdam:

Wat een mooie verhalen en wat beleef je er veel. Wij krijgen bijna het idee dat je daar alleen maar vakantie heeft maar je studie zal vast goed komen.
    Geniet er nog maar lekker van!!!!

• 17 Oktober 2014 - 17:50

Rineke Mechelse:

Wak heb je veel gedaan. Dat surf kamp klinkt nog wel relaxt maar die volgende reis naar Alice Springs en Darwin is een hele onderneming geweest. Zo te lezen was het allemaal een bijzondere ervaring en zeker de moeite waard. Niet veel tijd om na te genieten zie ik. Dat komt nog wel. Succes voor de komende tijd.

• 18 Oktober 2014 - 13:28

Stavleutjes:

Hoi Paul
    Wat een belevenissen allemaal, zo te lezen een inspannende maar niettemin mooie reis om op terug te kijken. Na de vakantie was het dus weer hard aan de studie...
    Succes met het laatste assignments en examens!

• 18 Oktober 2014 - 14:21

Paul Koot:

Bedankt allemaal! (: Inderdaad, nu weer even hard studeren, maar dat hoort er ook bij (;.

• 18 Oktober 2014 - 18:11

Corine Koot:

Hoi Paul,
    We hebben je ansichtkaart uit cullen bay Darwin ontvangen. Zo te lezen heb je het prima naar je zin. Al klinkt het wel of je het erg druk hebt. Nou kan jij wel wat hebben thuis ben je ook een bezige baas. En nu is je kans om een en ander te zien. Wij hebben al zo veel mooie verhalen van Australië gehoord dat we er ook over enige tijd naar toe willen. Begrijp ik goed dat je na half november nog een week of 6 gaat trekken?
    Paul hou je haaks, geniet er van, jongen en tot januari. XXX tante Corine

• 18 Oktober 2014 - 18:22

Paul Koot:

Hallo tante Corine, Ja dat klopt! Na mijn examens ga ik met drie vrienden uit Nederland reizen van 21 november tot ongeveer 5 januari!! Langs de oostkust (:.